Η επιτυχημένη επικοινωνία κρίνεται από το αποτέλεσμα.
Οι εξελίξεις, οι προκλήσεις και οι τάσεις που διαμορφώνουν το αύριο στην επικοινωνία, με την ματιά του CEO και του GM της STRATCOM.
1. Που πιστεύετε πως πρέπει να εστιάζουν σήμερα οι επαγγελματίες και οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων;
Βασίλης Κάββαλος
Τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει διαδοχικές κρίσεις, που άλλαξαν τις προτεραιότητες και τις απαιτήσεις των κοινωνιών από τους οργανισμούς. Σήμερα γνωρίζουμε πλέον ότι το απρόβλεπτο και οι συνεχείς ανατροπές είναι η νέα κανονικότητα. Καλούμαστε, ταυτόχρονα, να λειτουργήσουμε σε ένα νέο ψηφιακό περιβάλλον, το οποίο για την επικοινωνία δημιουργεί νέες δυνατότητες, αλλά και παγίδες και κινδύνους.
Μέσα σε αυτό το τοπίο, χρειάζεται να εστιάσουμε στη δημιουργία αξίας για τους πελάτες μας, με συγκεκριμένους τρόπους: προστατεύοντας τη φήμη και τις σχέσεις τους με κρίσιμα κοινά, χτίζοντας την ανθεκτικότητά τους απέναντι σε κρίσεις.
Αυτό απαιτεί ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία και ετοιμότητα από την πλευρά μας. Χρειάζεται να σχεδιάζουμε στρατηγικές, αλλά ταυτόχρονα και plan Β – ίσως και C, να αξιολογούμε διαρκώς το πώς οι εξελίξεις μπορούν να επηρεάσουν τους πελάτες μας, ακόμα κι αν συμβαίνουν στην άλλη άκρη του κόσμου.
Σωτήρης Παπαδημητρίου
Είναι πιο σημαντική από ποτέ η ανάγκη για προσεκτική μελέτη των συνθηκών της αγοράς. Η στρατηγική επικοινωνία γίνεται αναμφίβολα data-driven, έχουμε νέα εργαλεία, πιο αποτελεσματικά, γρήγορα και οικονομικά απ’ ότι στο παρελθόν.
Από εκεί και πέρα, όμως, χρειάζεται η κριτική σκέψη και η ικανότητα να ερμηνεύουμε σωστά τα δεδομένα. Για να συνθέσουμε τα πολλά και διαφορετικά κομμάτια του παζλ, να διαμορφώνουμε το αφήγημα και τα μηνύματά μας, να επικοινωνούμε – κυρίως – με τρόπο που παράγει αποτέλεσμα. Γιατί στην εποχή του virality και του newsjacking, η αποτελεσματικότητα σε σχέση με το στόχο, εξακολουθεί να είναι το βασικό ζητούμενο.
2. Ποιες είναι οι τάσεις και οι πρακτικές που διαμορφώνουν το τοπίο σήμερα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς;
Βασίλης Κάββαλος
Μια κυρίαρχη τάση είναι η αυξανόμενη σημασία της κοινωνικής συνείδησης των οργανισμών. Η έμφαση στα θέματα ESG, συμπεριληπτικότητας και ίσων ευκαιριών, δεν είναι πια ζήτημα ηθικής υποχρέωσης, αλλά αναγκαιότητα προκειμένου να ενισχύσουν τη φήμη τους, να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση, να συμμορφωθούν με κανονιστικές απαιτήσεις, να προσελκύσουν ταλέντα.
Στο επόμενο διάστημα θα συνεχίσει να αυξάνεται η ζήτηση για εξειδικευμένες υπηρεσίες σε αυτούς τους τομείς. Βεβαίως η ανάγκη δεν είναι μόνο η παρουσίαση δεικτών επίδοσης – κι εδώ θεωρώ ότι διαφοροποιούνται οι εταιρείες επικοινωνίας από τους συμβούλους, που ειδικεύονται σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης.
Πλέον το σύνολο της επικοινωνίας αποκτά αξιακό περιεχόμενο. Εταιρείες, brands, δημόσιοι οργανισμοί χρειάζεται να επικοινωνούν συστηματικά με τρόπο που εκφράζει το σκοπό, τις αξίες και την κουλτούρα τους. Χρειάζεται να επικοινωνούν με κοινωνική επίγνωση και ενσυναίσθηση. Οι εταιρείες επικοινωνίας μπορούν να διασφαλίσουν αυτό το αποτέλεσμα γιατί έχουν τη μεγάλη εικόνα, κατανοούν τις προτεραιότητες και τις τάσεις της εποχής, έχουν την πείρα και την τεχνογνωσία, για να διαμορφώσουν την κατάλληλη προσέγγιση.
Σωτήρης Παπαδημητρίου
Νέα δεδομένα στο χώρο, βεβαίως, διαμορφώνει και η είσοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία κάποιοι θεωρούν ότι απειλεί να υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τη δουλειά μας. Η άποψή μου είναι διαφορετική. Η ΑΙ μπορεί να μας παρέχει δεδομένα και εργαλεία, να αυτοματοποιήσει εργασίες ρουτίνας και να εξοικονομήσει χρόνο στη καθημερινότητά μας. Είναι στο χέρι μας να αγκαλιάσουμε αυτή την αλλαγή: να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία, για να εστιάσουμε σε στρατηγικές δραστηριότητες, που απαιτούν ανθρώπινη κριτική ικανότητα, δημιουργικότητα, πείρα και εξειδίκευση στο σχεδιασμό αποτελεσματικών στρατηγικών και μηνυμάτων, σε καινοτόμες δράσεις, στην οικοδόμηση σχέσεων και δικτύων κ.λπ.
3. Ποια είναι η δική σας στρατηγική και φιλοσοφία όσον αφορά το PR; Ποια χαρακτηριστικά θεωρείτε πως κάνουν την εταιρεία να ξεχωρίζει;
Βασίλης Κάββαλος
Για εμάς η επιτυχημένη επικοινωνία κρίνεται από το αποτέλεσμα, σε σχέση πάντα με τους στόχους, το χρόνο και τους πόρους που διαθέτει κάθε πελάτης. Και σε αυτό ακριβώς το επίπεδο, επιδιώκουμε να ξεχωρίζουμε.
Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η στρατηγική σκέψη, η ταχύτητα αντίδρασης, η βαθιά γνώση του ευρύτερου οικονομικού, πολιτικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, αλλά και η ικανότητα να υποστηρίζουμε τους πελάτες μας με ποιοτικό και στρατηγικά συνεπές περιεχόμενο.
Όλα αυτά υποστηρίζονται από μια δυνατή ομάδα παλιών και νέων στελεχών, που συνδυάζουν πολυετή εμπειρία, υψηλή εξειδίκευση σε κλάδους και λειτουργίες της επικοινωνίας, εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, δημιουργικότητα και ενθουσιασμό.
Σωτήρης Παπαδημητρίου
Στην STRATCOM έχουμε επιλέξει μην είμαστε «πολυκατάστημα» αλλά one-stop-shop, το οποίο μπορεί να καλύψει με ποιότητα και στρατηγική συνοχή, όλες τις ανάγκες επικοινωνίας ενός πελάτη. Είμαστε αυτοί που σχεδιάζουμε στρατηγικές και 360ο προγράμματα επικοινωνίας και παράλληλα διασφαλίζουμε την άρτια υλοποίησή τους, επιλέγοντας τους καλύτερους εξειδικευμένους συνεργάτες της αγοράς και έχοντας πάντα την τελική επιμέλεια κάθε δουλειάς.
Με αυτή την προσέγγιση, έχουμε χτίσει μια επιτυχημένη πορεία 20 ετών στην αγορά και – κυρίως – μακρόχρονες συνεργασίες με τους πελάτες μας, βασισμένες στη συνέπεια, την αποτελεσματικότητα, την αμοιβαία εμπιστοσύνη.
4. Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιες συνεργασίες και projects που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εταιρεία;
Βασίλης Κάββαλος
Ένας χώρος στον οποίο έχουμε αναπτύξει σημαντική εξειδίκευση και εμπειρία είναι αυτός της υγείας και του φαρμάκου. Συνεργαζόμαστε με κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρίες, καλύπτοντας το σύνολο των αναγκών επικοινωνίας τους, από το media relations μέχρι public affairs και εσωτερική επικοινωνία κ.λπ. Έχουμε, επίσης, μακρόχρονη παρουσία και πείρα σε θέματα ενέργειας και περιβάλλοντος – ένας τομέας που εξελίσσεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια – ενώ έχουμε υποστηρίξει μεγάλα projects εξαγορών και συγχωνεύσεων και εταιρικών μετασχηματισμών. Επιτυχημένα projects και συνεργασίες έχουμε και στο χώρο του brand communications, με μερικές από τις πιο αγαπημένες μάρκες στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό.
Σωτήρης Παπαδημητρίου
Ένας τομέας στον οποίο η STRATCOM ειδικεύεται κατ’ εξοχήν, είναι αυτός της πολιτικής επικοινωνίας. Έχουμε σχεδιάσει μέχρι τώρα δεκάδες νικηφόρες προεκλογικές εκστρατείες σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, αλλά και προγράμματα επικοινωνίας για υπουργεία και φορείς του δημοσίου τομέα. Είναι μια δύσκολη αρένα, η οποία επίσης εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια. Και η εμπειρία είναι σημαντική, ώστε να μπορούμε να προσαρμόσουμε την επικοινωνία μας σε νέα δεδομένα, να χρησιμοποιούμε νέους κώδικες και εργαλεία, χωρίς να χάνουμε την εστίαση στον στρατηγικό στόχο.